دانش‌آموزان از سال دوم کنکوری می‌شوند
کنکور 92

این درس برای فردی که هدفش کسب رتبه تک‌رقمی است، بسیار اهمیت دارد، ولی شاید برای آنهایی که به دنبال رتبه نیستند و صرفا می‌خواهند در یک رشته خاص مثل پزشکی قبول شوند، آن‌قدر‌ها هم مهم نباشد. پاسخگویی به سوالات زمین‌شناسی کنکور در ارتقای رتبه داوطلب، به‌ ویژه رتبه‌برتر‌ها خیلی موثر است. بعضی از داوطلبان فکر می‌کنند یا نباید زمین را بزنند یا باید درصد بالایی در آن کسب کنند، در صورتی که بهتر است حداقل به ۵ تست زمین‌شناسی پاسخ دهند. به دلیل اینکه خیلی از داوطلبان به سوالات زمین پاسخ نمی‌دهند، زدن حتی یک تست هم در افزایش تراز موثر است.

به نظر من زمین‌شناسی یک منطقه محروم محسوب می‌شود و داوطلب تنها می‌تواند از ۲ کتاب درسی که به بسیاری از مباحث به صورت مبهم و نامفهوم پرداخته است، استفاده کند. موفقیت در این درس نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارد؛ یعنی تاثیر مرورهای مکرر از یک‌بار خواندن حتی با تمرکز صددرصدی هم بیشتر است. بخش‌هایی از زمین‌شناسی کاملا حفظی است؛ مانند فصل‌های ۶، ۷ و ۸ کتاب علوم زمین و برخی دیگر از بخش‌ها فهمیدنی و محاسباتی است؛ مانند فصل ۱۱ (رسم نقشه).

شاید بتوان عدم علاقه کافی به زمین‌شناسی را مهم‌ترین دلیل کم‌توجهی و ضعف داوطلبان در این درس دانست که این مشکل با مطالعه بیشتر و گنجاندن این درس در برنامه هفتگی برطرف خواهد شد؛ پس دانش‌آموزان نباید خواندن این درس را به آخر سال موکول کنند. توجه به ارتباط مباحث سال سوم با پیش‌دانشگاهی بسیار مهم است، به طوری که اگر فرد بر ۲ کتاب‌ زمین‌شناسی و علوم زمین مسلط باشد، اما ارتباط بین آن‌ها را نداند، مطمئنا در خیلی از سوالات کنکور گیر می‌کند. البته برخی از قسمت‌های کتاب به اصطلاح نقطه کور است؛ یعنی حتی با تعداد دفعات زیاد مطالعه هم نمی‌شود آن‌ها را یاد گرفت، مگر اینکه از روش کدگذاری برای خودت استفاده کنی.

* با توجه به اینکه شیمی یکی از دروس مورد علاقه داوطلبان تجربی است، چقدر زمان به آن اختصاص می‌دادید؟

من در المپیاد شیمی شرکت می‌کردم و بالطبع در این درس قوی‌ بودم. غالبا وقت آن را به دروس دیگر اختصاص می‌دادم. از مهرماه سال ۹۰ شروع به مرور شیمی۲ و ۳ کردم و در کنار آن شیمی پیش‌دانشگاهی را نیز می‌خواندم. به نظر من شیمی بعد از زیست مهم‌ترین درس است و باید بیشتر از ریاضی و فیزیک برایش وقت گذاشت.

این درس از جهت حفظی شبیه زیست و از جهت سوالات حل کردنی، شبیه ریاضی است. به عنوان مثال بخش‌های حفظی کتاب شیمی ۳ و ۳ فصل اول پیش‌دانشگاهی را باید درست مانند زیست خواند؛ یعنی خط به خط کتاب همراه شکل‌ها، حاشیه‌ها و... و برای مساله‌هایش نیز باید مانند مسائل ریاضی وقت گذاشت. شکل‌ها و حاشیه‌های کتاب شیمی ۲ و پیش‌دانشگاهی از این نظر که بسیار مورد توجه طراحان سوال هستند، اهمیت ویژه‌ای دارند، به طوری که در سوالات توصیفی کنکورهای چند سال اخیر، حداقل یکی از گزینه‌ها مربوط به حاشیه کتاب بوده است.

* خیلی از دانش‌آموزان می‌خواهند از طریق موفقیت در المپیاد وارد دانشگاه شوند. به نظر شما این یک ریسک نیست؟

المپیاد کاملا ریسک است. با اینکه یک سری خوبی‌ها مانند باز کردن ذهن دانش‌آموز و آشنا کردن وی با شیوه مطالعه دروس دارد، اما وقت زیادی را از او می‌گیرد. اصلا نمی‌توان در مورد خوب یا بد بودن المپیاد صحبت کرد. هر دانش‌آموز اول باید مشخص کند که دوم و سوم دبیرستان را چگونه خوانده است، هدفش چیست و چقدر برای المپیاد می‌خواند، بعد می‌توان گفت وی با چه ریسکی می‌تواند در المپیاد شرکت کند.

من به این دلیل که خودم دوم و سوم را خوب خوانده بودم، طوری که انگار آخر‌‌ همان سال می‌خواهم کنکور بدهم، متحمل آسیبی نشدم؛ اما کسی که سال‌های دوم و سوم را نصفه و نیمه بخواند، یعنی کمی برای المپیاد و کمی برای کنکور، اگر در المپیاد موفق نشود، زمانی برای جمع‌بندی و مرور دروس پایه در سال پیش‌دانشگاهی نخواهد داشت.

* سطح سوالات شیمی در کنکور ۹۱ چطور بود؟

امسال سوالات شیمی سخت‌تر شده و بعضی سوالات توصیفی- مساله‌ای بود. مثلا همیشه بیشترین و سخت‌ترین سوالاتی که از ترکیب‌های یونی سال دوم مطرح می‌شد، مربوط به نامگذاری ترکیبات یونی و به این شکل بود که جدول می‌دادند و می‌پرسیدند نامگذاری کدام ستون اشتباه است؟ ولی امسال برای اولین‌بار از چرخه بورن هابر سوال داده بودند. بنابراین مشابهت‌ زیاد سوالات کنکور هر سال با سال‌های قبلش، نباید این طرز فکر را ایجاد کند که در کنکور فقط از این مدل سوالات مطرح می‌شود؛ زیرا قطعا طراحان، هر ساله تغییراتی در سوالات خواهند داد.

* آیا برای مطالعه شیمی۲ از روش خاصی استفاده می‌کردید؟

نه، مطالعه این کتاب سبک و سیاق خاصی ندارد، چون همه قسمت‌های آن واقعا مهم است. بخش یک که بیشتر تاریخ شیمی و کارهای دانشمندان است، با اینکه ساده به نظر می‌رسد، اما بعضی از قسمت‌هایش واقعا پیچیده و چالش‌برانگیز است. مقایسه روند‌ها در بخش ۲ خیلی مهم است و امسال چند سوال در کنکور داشت. از بخش ۳ به بعد، نکات ریز زیادی به‌ویژه در شکل‌ها می‌توان یافت و در مورد بخش ۳ همان‌طور که گفتم نگاه‌ها باید از نامگذاری ترکیب‌های یونی خارج شود.

* لطفا راجع به شیمی۳ هم توضیح بدهید.

در درس شیمی مانند معارف و زیست،‌ اولویت با کتاب درسی است. بعد هم باید سراغ تست‌زنی رفت. به دلیل حجم بالای مطالب در بخش‌های کتاب شیمی ۳ و تعداد زیاد تست‌های آن، بهتر است دانش‌آموز یک بخش را به چند موضوع کوچک‌تر تقسیم کند و هر بار صرفا تست‌های‌‌ همان قسمت را بزند و تست‌زنی را به بعد از خواندن کل کتاب موکول نکند.

شاید داوطلب با یک‌بار تست‌زنی در این درس نتواند به تسلط کامل برسد، بنابراین بهتر است تست‌های یک کتاب را بزند و بعد تست‌هایی که از قبل ستاره‌دار کرده‌، مرور کند تا اینکه به سراغ کتاب تست‌های مختلف برود. مطمئنا مولف هر کتاب یک سری نکات را به صورت آشکار یا پنهان در آن گنجانده است.

* شیمی پیش‌دانشگاهی چطور؟

دانش‌آموزان باید بیشتر حواسشان به شیمی پیش‌دانشگاهی به ویژه شیمی ۲ و بخش آخر آن باشد. این بخش‌ها شامل مباحثی هستند که دانش‌آموزان از قبل هیچ دیدی نسبت به آن‌ها نداشته‌اند و اینکه برای اولین‌بار این مباحث را در زمانی نزدیک به کنکور می‌خوانند، کمی استرس‌زاست. به همین دلیل خواندن این دو بخش نیاز به برنامه‌ریزی بهتر و هدفمندتری دارد.

* شما در مصاحبه قبلی گفتید کلید کنکور را از سال دوم زدید، لطفا در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

به نظر من دانش‌آموزان از سال دوم کنکوری می‌شوند و اگر در این سال فقط به مدرسه رفتن و ادامه دادن‌‌ همان روند سابق اکتفا کنند، باید کل دروس ۳ پایه را در یک سال بخوانند که کاری غیرمنطقی است. به نظر من هدف از اعلام منابع این است که دانش‌آموزان در طول ۳ سال، خود را برای کنکور آماده کنند، نه صرفا در سال پیش‌دانشگاهی و می‌توان با خوب خواندن، خلاصه‌نویسی، یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی کتاب این کار را انجام داد.

* یعنی شما در سال دوم از روش خلاصه‌نویسی استفاده می‌کردید؟

 

صد درصد. خلاصه‌نویسی از نظر من کار عجیب و غریبی نیست که بخواهم آن را از یک زمان مشخص شروع کنم. من در مطالعه کتاب‌های غیردرسی نیز حاشیه‌نویسی دارم یا آنچه از آن‌ها می‌فهمم را جایی می‌نویسم. البته هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شدم، این مقوله را جدی‌تر دنبال می‌کردم.

* به نظر خیلی‌ها خلاصه‌نویسی ممکن است وقت زیادی از داوطلب بگیرد، پس فایده‌اش چیست؟

درست است، اما مطمئنا باعث صرفه‌جویی در زمان‌های مرور می‌شود و با نوشتن مطالب، قدرت تمرکز فرد افزایش می‌یابد، البته در صورتی که به شیوه اصولی انجام شود. خلاصه‌نویسی از نظر من نوشتن نکاتی است که بلد نیستم.

طراحان سوالات آزمون‌های گاج خوب انتخاب شده‌اند و تمام تلاششان این است که سوالات آزمون‌های گاج در تمام درس‌ها شبیه کنکور باشد و این مشابهت واقعا وجود دارد.

کیفیت سوالات گاج کلا خوب است، اما من از تست‌های درس ادبیات بیشتر خوشم می‌آمد؛ به ویژه از بیت‌هایی که در تست‌های قرابت آزمون‌های گاج انتخاب می‌شد، بیشتر لذت می‌بردم.

* و در چه دروسی بیشتر کاربرد دارد؟

کاربردش در درس شیمی، فرمول‌ها و نکات مهم فیزیک و ریاضی و برخی از قواعد عربی بیشتر است.

* بی‌شک تست‌زنی را نیز از سال دوم شروع کردید.

بله.

* ریاضی را چطور می‌خواندید؟

این درس را باید مبحثی خواند. با توجه به اینکه مباحث ریاضی، پیوسته و متصل به هم هستند، اگر کسی در مباحث پایه مشکل داشته باشد، نمی‌تواند مباحث‌ بعدی را خوب متوجه شود؛ مانند مثلثات که در تابع، مشتق، حد و انتگرال کاربرد دارد و در سال‌های اول و دوم مطرح می‌شود. بنابراین حداقل باید از اول تابع شروع به خواندن ریاضی کرد.

* بچه‌ها مشتاق هستند بدانند که برای شما خواندن کتاب درسی ریاضی هم مهم بود یا فقط به مطالعه جزوه خود می‌پرداختید؟

هیچ دلیلی برای کنار گذاشتن کتاب درسی در هیچ درسی وجود ندارد، وگرنه سازمان سنجش منابع آزمون را کتاب‌های درسی معرفی نمی‌کرد و طراحان کنکور هم برای طرح سوال از کتاب درسی استفاده نمی‌کردند. پس کتاب‌های درسی حتما باید خوانده شود. بار‌ها دیده شده سوالات کنکور به‌ویژه در دروس ریاضی و فیزیک عینا یا حدودا از متن یا تمرین کتاب درسی طرح شده است.

* چه منبعی را برای تست‌زنی درس ریاضی پیشنهاد می‌کنید؟

تست‌های کنکور سال‌های قبل منابع خوبی است که دانش‌آموزان با نگرش طراحان سوال آشنا شوند، ولی همان‌طور که قبلا گفتم نباید فکر کنند صرفا سوالات به همین شکل طرح خواهد شد.

* چقدر به تیپ‌شناسی تست‌ها اعتقاد دارید؟

من در درس ریاضی و مساله‌های درس شیمی خیلی به این موضوع اعتقاد دارم، چون قالب و تیپ یک سری تست‌ها در همه کنکور‌ها مشابه است، بنابراین بهتر است دانش‌آموز به صورت دسته‌بندی شده مطالعه کند و سپس تست‌ها را از یک مبحث مشخص بزند، به طوری که بعد از آن یک راه‌حل کلی برای حل اینگونه سوالات در ذهنش به وجود بیاید. با این کار هنگام زدن تست‌های ریاضی، دانش‌آموز اول مشخص می‌کند، تست مورد نظر از چه مبحثی است و آن مبحث را در ذهنش مرور می‌کند، سپس به حل آن می‌پردازد.

* نداشتن سرعت، مشکل بزرگی است که معمولا دانش‌آموزان در ریاضی و عربی با آن دست به گریبان هستند. شما چگونه سرعتتان را در تست‌زنی این دو درس افزایش دادید؟

ابتدا باید دانش لازم برای هر درس را کسب کرد، مثلا تا وقتی دانش‌آموز فرمول‌ها و قواعد ریاضی را نداند، نمی‌تواند سراغ حل سوالات آن برود. به نظر من راه رسیدن به تسلط کافی از دانش، حل تمرین و تست‌زنی‌ است. داوطلب در وهله اول باید تست‌ها را به صورت تک‌تک حل کند و نگاهی به راه‌حلش بیندازد و مشکلات احتمالی‌اش را برطرف کند، حتی شاید نیاز باشد از آن مبحث تعداد بیشتری تست کار کند. در وهله دوم یعنی زمانی که به تسلط کامل رسید، سراغ زدن تست‌های زمان‌دار برود و سعی کند هر روز دقت، تمرکز و سرعت خود را افزایش دهد.

* با این وصف شما در کنکور برای ریاضی وقت کم نیاوردید؟

نه.

* آیا در کنکور ترتیب پاسخگویی به سوالات را رعایت کردید؟

در دفترچه عمومی، بله، اما در دفترچه اختصاصی به این ترتیب پیش رفتم: زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک. البته بعد از پاسخگویی به آن‌ها کمی زمان باقی ماند. بنابراین خیلی سریع – حدودا ۵ دقیقه- زمین را زدم، بعد هم سراغ سوالاتی که در سری اول نزده گذاشته بودم، رفتم.

* آیا در کنکور درسی بود که توانسته باشید به تمام سوالات آن پاسخ دهید؟

بله، فیزیک را ۱۰۰ درصد زدم.

* به نظرتان سخت‌ترین مبحث فیزیک چیست؟

به نظر من مباحث پیش‌دانشگاهی سخت‌تر است. از نظر علمی هم سینماتیک و مکانیک سخت‌ترین مباحث فیزیک هستند، اما برای من سخت وجود نداشت و این درس را حتی فرا‌تر از سطح کنکور کار کرده بودم.

* شیوه مطالعه‌تان در درس فیزیک چطور بود؟

فیزیک را مانند ریاضی مبحثی می‌خواندم و به فاصله کمی تست می‌زدم. برای اطمینان از یادگیری ابتدا تست‌های آموزشی را می‌زدم و بعد تست‌های آزمایشی یا زمان‌دار. در پایان هر فصل هم تمام مباحث را جمع‌بندی می‌کردم. در این درس باید تک‌تک سوالات و تست‌ها را آنالیز ‌کرد؛ یعنی داوطلب با خودش بگوید اگر طراح قسمتی از سوال یا جای مجهولات را عوض کند، در جواب چه تاثیری خواهد داشت؟ من در همه درس‌ها به این دلیل که فرصت زدن مجدد همه تست‌ها وجود نداشت، تست‌های قشنگ و جالب‌ را ستاره‌دار می‌کردم تا در زمان‌های مرور با زدن آن‌ها کل مبحث در ذهنم یادآوری شود.

* تست قشنگ یعنی چه؟

تعریف خاصی ندارد و سلیقه‌ای است. از نظر من تستی است که ایده یا راه‌حل جالب و جدیدی داشته یا ترکیبی نو از مفاهیم قبلی باشد.

* آیا بحث تیپ‌بندی تست‌ها در فیزیک هم وجود دارد؟

بله. به عنوان مثال مبحث آیینه‌ها و عدسی‌ها را می‌توان در ۲۵ سوال خلاصه کرد. فقط داوطلب باید بداند دقیقا چه کار می‌کند و چه می‌خواهد.

* کدام‌یک از دانشمندان فیزیک را دوست دارید؟

اینیشتین و دکتر حسابی.

* در درس مورد علاقه‌تان یعنی زیست، چگونه خودتان را برای کنکور آماده کردید؟

تنها راه موفقیت در این درس فقط تسلط بر کتاب‌های درسی است؛ یعنی مطالعه دقیق و کامل کتاب‌های درسی و مرور چندین باره آنها. این درس از معدود درس‌هایی است که تک‌تک صفحات و خط به خط کتاب‌هایش مهم و پر از نکته، شکل‌، زیرنویس و جملات مبهم است. به همین دلیل نمی‌توان گفت اگر سال گذشته از یک فصل سوالی طرح نشده است، پس حتما امسال نیز بودجه‌ای در کنکور ندارد.

در این درس استفاده از روش حاشیه‌نویسی کار جالبی است، به‌ویژه در نوشتن ارتباط شکل با یک پارگراف یا جمله خاص از کتاب یا نوشتن ویژگی‌های هر یک از جانوران. من هر بار موضوعات خاصی از کتاب را دوره‌ می‌کردم، یکبار شکل‌ها، بار دیگر جملات مبهم کتاب و.... همچنین تعداد دوره هر فصل به ماهیت آن بستگی دارد.

* در زیست از چه کتابی استفاده کردید؟

از کتاب میکرو ۸۰۰۰ تست گاج.

* نوروز ۹۱ چگونه گذشت؟

هفته اول را به مسافرت رفتیم و فردای بازگشت از سفر در آزمون گاج شرکت کردم. من اعتقاد به تجدید قوا دارم و این نگرش که باید از صبح تا شب به صورت تمام‌وقت درس خواند را قبول ندارم. به همین دلیل مسافرتم را می‌رفتم، تفریح داشتم، مجری بودم، شعر می‌گفتم و.... اگر کسی واقعا می‌خواهد دوره مهم خرداد تا تیر را با انرژی درس بخواند، به تجدید قوا در نوروز نیاز دارد. البته هر کس با توجه به‌شناختی که از خودش دارد باید در این زمینه عمل کند.

* فرض کنید یکبار دیگر فرصت دارید در کنکور شرکت کنید، در این صورت چه کارهایی را انجام می‌دهید و چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ اصلا دوست دارید دوباره کنکور بدهید؟

قطعا طی کردن مسیر کنکور، سختی‌های خاص خودش را دارد؛ اما من آن را دوست داشتم. من با خودم قرار گذاشته بودم طوری کار کنم که بعد از کنکور نگویم «کاش این کار را انجام می‌دادم یا کاش آن کار را نمی‌کردم.» پس با دید باز حرکت می‌کردم، هر لحظه می‌دانستم در چه وضعیتی قرار دارم و باید چه کاری را انجام دهم.

* و بالاخره روز کنکور فرا رسید.

شاید باورتان نشود یکی از بهترین خواب‌هایم در مدت زمان آمادگی برای کنکور، خواب شب قبل از کنکور بود. همیشه قبل از خواب به این فکر می‌کردم که امروز چه کار کردم؟ فردا قرار است چه کنم و .... ولی شب کنکور چند غزل از حافظ خواندم و کمی نیایش و راز و نیاز کردم و بعد خیلی راحت خوابیدم. آن روز مثل همیشه حرف مادرم که از لحاظ روحی و روانی بهترین مشاورم بود، خیلی به من کمک ‌کرد.

وقتی می‌خواستم در آزمون‌های گاج شرکت کنم، مادرم می‌گفت: «فکر کن داری به جلسه کنکور می‌روی. پس مدیریت زمان و مدیریت جلسه داشته باش و تمرکزت را حفظ کن.» قبل از کنکور هم به من گفت: «فکر کن داری به آزمون گاج می‌ری، پس استرس نداشته باش.» ساعت هفت و نیم تا هشت صبح روز کنکور، درست قبل از توزیع دفترچه‌ها تمام تلاش‌ها و مطالعاتی که برای کنکور انجام داده‌ای، از جلوی چشمانت عبور می‌کند و در آن زمان، مهم این است که از عملکردت راضی باشی. بعد از شروع آزمون هم تو می‌مانی و یک مداد و پاسخنامه و دفترچه‌های سوال، طوری که انگار چیز دیگری در دنیا نیست و در خلاء مطلق نشسته‌ای. خدا را شکر سر جلسه همه چیز کنترل شده پیش رفت و هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتاد. بعد از ظهر‌‌ همان روز هم در کنکور زبان شرکت کردم و پرونده کنکورم این چنین بسته شد.

* نظرتان راجع به آزمون‌های گاج چیست؟

طراحان سوالات آزمون‌های گاج خوب انتخاب شده‌اند و تمام تلاششان این است که سوالات آزمون‌های گاج در تمام درس‌ها شبیه کنکور باشد و این مشابهت واقعا وجود دارد. کیفیت سوالات گاج کلا خوب است، اما من از تست‌های درس ادبیات بیشتر خوشم می‌آمد؛ به ویژه از بیت‌هایی که در تست‌های قرابت آزمون‌های گاج انتخاب می‌شد، بیشتر لذت می‌بردم. در مورد باقی خدمات مثلا آزمون‌های تکمیلی، دی‌وی‌دی‌های مشاوره‌ای و آموزشی برای عربی، دین و زندگی و زبان نیز می‌توان گفت ایده‌آل است.

* خانواده‌تان در ایجاد این اعتماد به نفس فوق‌العاده در شما چه میزان نقش داشتند؟

در نقش و تاثیر محیط خانواده بر رشد علمی، به‌ویژه موفقیتم در کنکور شکی نیست، طوری که من خواندن و نوشتن را از ۴-۳ سالگی یاد گرفتم و اهمیت امر مطالعه در خانواده، میزان علاقه‌ام به خواندن را بیشتر می‌کرد. مادر و خواهرم که امسال اول دبیرستان است، محیط خانه را دور از تنش‌های کنکور، همچنان گرم و صمیمی نگه داشته بودند؛ طوری که حتی روزهای نزدیک به کنکور هم هنوز استراحت و چای عصرانه را در کنار هم داشتیم.

آرامش و حمایت به خصوص در سال آخر خیلی مهم است، چون دانش‌آموزان زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند. شیوه صحبت، برخورد، عملکرد و انتظار خانواده نیز در روحیه کنکوری‌ها خیلی تاثیر دارد. پس بهتر است تمام اعضای خانواده دانش‌آموز را درک کنند و همگام با او پیش بروند. همین جا از خانواده‌ام به ویژه مادرم خیلی تشکر می‌کنم و هیچ ابایی ندارم از اینکه بگویم موفقیت‌هایم را مدیون خانواده‌ام هستم.

* صحبتی برای کاهش دغدغه‌ کنکوری‌ها دارید؟

به نظر من هر کس باید متناسب با هدفش تلاش کند تا بعد از کنکور، درگیر «ای کاش‌ها» نشود. دانش‌آموزان در طول سال معمولا دچار دلزدگی و احساس در جا زدن می‌شوند که خودم هم این حس را تجربه کرده‌ام، ولی مطمئنا شیرینی انتهای مسیر تمام این خستگی‌ها را برطرف خواهد کرد. در آخر هم نتیجه کار را به خدا واگذار کنند. حفظ این ارتباط با نیایش، دعا و صحبت کردن با خدا در آرامش داوطلبان خیلی موثر است.

مجله نیمکت گاج


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

این وبلاگ منتظر همه ی شما کنکوریهای عزیز و تمام حرفاتون هست.برای مشاوره کنکور با دانشجویان دانشگاههای برتر با شماره 09128361711یا09128480170تماس بگیرید.parsshahab89@yahoo.com
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کنکور 92 و آدرس konkoor20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 8537
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

کد موزیک می خوای؟